beter eten in de overgang, voeding helpt tegen klachten

Wil je minder last hebben van de overgang, meer weten over alle hormonale veranderingen in deze fase én superlekker eten? Het kan allemaal met FoodFirst Network. In deze handleiding leggen we je uit hoe dat werkt.

Welkom bij FoodFirst Network. Fijn dat je bij ons aanschuift! In deze handleiding leggen we je uit wat je op ons platform kan vinden over voeding, bewegen, slapen en ontspanning en de overgang. Wat kan dat jou opleveren: minder last van opvliegers en andere overgangsklachten, meer energie, beter slapen en superlekker eten. Als kers op de taart bescherm jezelf tegen osteoporose en hart-en vaatziekten, twee aandoeningen waar je na de overgang meer kans op hebt.

Bij FoodFirst Network werk je op de leukste manier aan een gezonde leefstijl die je ondersteunt in de overgang. Food = First natuurlijk: het start allemaal met anders eten. Je krijgt van ons de lekkerste weekmenu’s voorgeschoteld. Beweging, slaap en ontspanning zijn de drie andere pijlers.

Let op: om alle artikelen over de overgang te kunnen lezen en de leefstijlvideo’s te zien van gynaecoloog drs. Ginny Chamorro, moet je Premium lid zijn.

Gezond leven in de overgang

Wist je dat je al last kunt hebben van opvliegers en andere overgangsklachten terwijl je nog gewoon ongesteld bent? En dat ook stramheid bij de overgang kan horen, net zoals vergeetachtigheid, een kort lontje en andere psychische veranderingen waardoor je jezelf haast niet meer herkent? Raar maar waar: veel vrouwen en ook artsen hebben te weinig kennis over de overgang. Dat zorgt voor veel verwarring en onnodige ongerustheid.

Gynaecoloog ginny chamorro

Op FoodFirst Network legt gynaecoloog drs. Ginny Chamorro je precies uit wat er in de overgang kan gebeuren. En natuurlijk vooral wat je zelf kunt doen om er minder last van te hebben door gezond te eten, bewegen, slapen en ontspannen. Diëtist Karine Hoenderdos vertelt meer over goed eten in de overgang.

Lekker eten, speciaal voor jou

Juist nu is het belangrijk dat je je lichaam alle voedingsstoffen geeft die het zo hard nodig heeft. Dat doe je heel makkelijk en lekker met onze weekmenu’s. Omdat alle vrouwen anders zijn, hebben we verschillende varianten. Op je profielpagina op FoodFirst Network kun je aangeven of je met behulp van je weekmenu af wilt vallen of grip wilt krijgen op diabetes of hoge bloeddruk. Ook houden we rekening met een voedselallergie. Is dit allemaal niet op jou van toepassing? Stel je profiel dan in op ‘lekker eten en voelen’.

Zo werken onze weekmenu’s

herfst bowl met pompoen

Iedere dag krijg je receptideeën voor ontbijt, lunch en avondeten. Onze koks doen elk recept voor, zodat het gewoon niet kán mislukken. Natuurlijk zitten er ook handige boodschappenlijstjes bij. Als je zin hebt in iets wat vandaag niet op het menu staat, kijk dan even in het menu onder ‘recepten’. Daarin kun je zelf iets anders uitkiezen.

Anders eten

Wij zijn groot fan van vers, onbewerkt en puur eten. Geen pakjes en zakjes, we kiezen voor puur natuur. Misschien is dat even wennen. Zeker als je niet zo’n superkok bent. Begin dan gewoon rustig aan. Probeer af en toe een recept uit en kijk hoe het bevalt. Voeg de geslaagde recepten toe aan de recepten die je gewend bent om te koken. Langzaam maar zeker ga je dan anders eten. Je zal merken hoe goed je dat bevalt.

Geen tijd? Geen zorgen. Goed eten kan ook zonder dat je uren in de keuken staat. Onze porties zijn genoeg voor een ‘gemiddelde eter. Het kan best zijn dat jij wat minder of juist meer nodig hebt. Diëtist Karine legt je uit hoe je goed naar je lichaam kunt luisteren en portiegrootte indien nodig aan kunt passen.

Minder snacken

De maaltijden van FoodFirst Network zijn volwaardig en geven je veel verzadiging. Ze bevatten veel groenten, volle granen en voldoende vetten. Als je deze maaltijden eet, heb je eigenlijk geen tussendoortjes nodig. We willen je uitdagen om dat eens te proberen! Zonder tussendoortjes krijg je minder suiker en bewerkte producten binnen en geef je je spijsvertering rust. En wil je liever tóch iets eten tussendoor? Kies dan voor natuurlijke, onbewerkte snacks zoals een handje noten, een stuk fruit of een kom volle yoghurt.

Goed eten, kopen en koken

Je krijgt, naast recepten, van ons nog veel meer informatie over voeding. Bijvoorbeeld wat onze uitgangspunten zijn als het om goede voeding gaat. En over wat die voeding voor je doet en hoe je de goede keuzes maakt bij het boodschappen doen. Plus nog veel meer andere informatie die volgens ons goed is om te weten over gezond en lekker eten.

Bewegen, slaap en gezondheid in de overgang

Recreatief bewegen, wandelen

Natuurlijk gaat een gezonde leefstijl in de overgang over meer dan voeding alleen. Ook voldoende beweging, slaap en ontspanning zijn van belang voor iedereen die met haar leefstijl aan de slag wil. Makkelijk gezegd als dat door de overgang allemaal lastiger is dan ooit? Gynaecoloog Ginny begrijpt je. Ze helpt je met tips om zo goed mogelijk te slapen ook als je last hebt van nachtzweten, toch te gaan bewegen juist als daar nu echt geen puf voor hebt en vooral om te relaxen, zelfs als je door de overgang gespannen of somber bent.

Stap voor stap

Wij weten: je leefstijl is één geheel, en veranderen gaat het beste als je kleine stapjes zet. Meer groente eten bijvoorbeeld, of een half uurtje eerder slapen. Iets eerder opstaan, zodat je zonder haast aan de dag kan beginnen. Tussen de middag een wandelingetje maken, of vaker staand werken. Iedere nieuwe gewoonte maakt het makkelijker om een volgende stap te zetten. Waar ga jij als eerste mee aan de slag? Met je voeding, je slaap, je beweging of ga je vaker relaxen? Of begin je met alles tegelijk? Het kan allemaal. Onze huisarts Tamara de Weijer legt op het platform uit hoe jij jouw eigen route kan kiezen en geeft antwoord op veel gestelde vragen over leefstijl en gezondheid in het algemeen.

Het gaat je lukken met FoodFirst Network!

Waar je ook mee begint, gezonder leven is een kwestie van doen. En blijven doen. Volhouden dus. Lastig? Niet als je een plan hebt. Onze veranderexpert Reint Jan Renes helpt je hier graag bij. Samen met hem versterk je wat je al goed kunt en wapen je je tegen lastige momenten. Reint Jan coacht je door iedere dip heen.

Leef smakelijk!

Het team van FoodFirst Network

Over FoodFirst Network

We zijn ambitieus. We willen jou vitaler maken. Of je nu in de overgang bent, af wilt vallen, gewoon gezonder wilt leven, diabetes, hoge bloeddruk of een allergie hebt; wij zijn er voor jou. Van ’s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Bij ons leer je thuis, onderweg en op je werk gezonde en betere keuzes maken. Veel mensen die hun leefstijl om proberen te gooien vallen al snel terug in oude gewoontes. Vaak omdat het moeilijk is om het vol te houden. Wij gaan je helpen. FoodFirst Network maakt gezonder leven leuk, lekker en daardoor voor iedereen haalbaar. Voor gezonde en zieke mensen, maar ook voor wie gezonder wil worden.

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in!