slecht slapen is ongezond

Goed slapen is gezond en het zorgt er ook nog eens voor dat je de andere leefstijlpijlers makkelijker volhoudt. Goed bewegen, eten en ontspannen lukt allemaal beter als je goed bent uitgerust. Dubbele winst!

Slapen is één van de weinige dingen die én heel lekker zijn en ook nog eens supergezond. Op allerlei manieren.

Goed slapen zorgt er onder meer voor dat:

  • Hormonen op het juiste tijdstip worden afgegeven.
  • Je immuunsysteem wordt geactiveerd (maar ook weer niet te veel).
  • Je organen en huid goed doorbloed worden.
  • Je hersenen worden schoongespoeld van afvalstoffen.

Hierdoor helpt goed slapen om:

  • Te herstellen van ziekte en van mogelijke krassen en butsen die je lichaam overdag heeft opgelopen.
  • Je te beschermen tegen virussen en andere ziekteverwekkers.
  • Je bloeddruk, gewicht en stofwisseling gezond te houden en zo de kans op obesitas, hartziekten en sommige vormen van kanker te verkleinen.
  • Nieuwe indrukken, informatie en emoties te verwerken.
  • Emotioneel veerkrachtig, sterk en stabiel te zijn.
  • Je goed te kunnen concentreren.

Het effect van slecht slapen

Omgekeerd is slecht slapen juist ongezond voor je. Als je langdurig onderbroken- of te weinig slaapt, vergroot dat je risico op nadelige gezondheidseffecten. Dat is het duidelijkst aangetoond bij mensen die vaak in wisselende nachtdiensten werken. Zij hebben meer kans op (bepaalde vormen van) kanker, obesitas en diabetes.

Of ‘gewoon slecht slapen’ hetzelfde effect heeft, is moeilijker te zeggen, omdat dat veel lastiger te onderzoeken is. Het lijkt aannemelijk dat slecht slapen de kans op deze aandoeningen en op hart- en vaatziekten, vergroot. Daarbij komt dat slecht slapen een voorbode kan zijn van een depressie.

Slapen beschermt

Kortom, wie goed slaapt, beschermt zichzelf. Dat doe je ook met de andere onderdelen van onze gezonde leefstijl: voeding, beweging en ontspanning. Maar slapen werkt op twee manieren. Het is gezond én het is het fundament waar die andere pijlers op rusten. Logisch, want als je uitgerust bent, heeft stress minder grip op je. Ook heb je dan meer energie en zin om te sporten en om tijd en aandacht aan je voeding te besteden.

Gelukkig kun je wel degelijk iets doen aan slecht slapen. En dan bedoelen we geen slaappillen, want als je die langdurig gebruikt is dat juist ongezond. Hoe dan wel? Deze maatregelen kunnen je helpen om beter te slapen als je ze heel consequent uitvoert.

Word (gratis) member voor meer tips over slaap en ontspanning

Over FoodFirst Network

Als je goed eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Waardoor je beter slaapt. En wie goed uitgerust is, kan beter tegen stress. Op FoodFirstNetwork.nl vind je alles om je leefstijl te veranderen én vol te houden: lekkere recepten en begeleiding bij goed eten, slapen, bewegen en ontspannen. We werken met gepersonaliseerde profielen. Daar wordt iedereen beter van. Oók als je (tijdelijk) minder lekker in je vel zit of diabetes, een hoge bloeddruk of een allergie hebt.

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in