Is ketogen, low-carb, koolhydraatbeperkt of koolhydraatvrij dieet gezond?

Weinig of zelfs héél weinig koolhydraten eten, is dat wel goed voor je gezondheid? Het kán voordelen hebben voor je gezondheid. Welke dan, en wat biedt FoodFirst Network?

Bij zowel low carb (koolhydraatbeperkt) als bij het ketogeen dieet draait het om het beperken van koolhydraten in de voeding. En waarom is dat? Omdat we gemiddeld best veel koolhydraten binnenkrijgen. Het idee is dat je door minder (of geen) koolhydraten te eten, kunt afvallen en je bloedsuikers onder controle krijgt.

Koolhydraten zijn zowel suikers als zetmeel

Suikers zitten in frisdrank, suiker, snoep, koek en snacks. Zetmeel zit bijvoorbeeld in pasta, rijst, aardappelen en brood. Alle koolhydraten worden door het lichaam omgezet in suikers, die dan door de lichaamscellen worden opgenomen.

deze producten bevatten koolhydraten en eet je minder bij een koolhydraat-arm of ketogeen dieet

Bij suiker gaat dat proces heel snel, bij fruit, wit brood en witte pasta gaat het iets langzamer, en bij volkoren producten, groenten en peulvruchten gaat de vertering nog wat langzamer. Daarom is het goed om zo vaak mogelijk te kiezen voor de volkorenvariant van koolhydraatrijke producten.

Dooreet-factor

Het nadeel van veel producten met koolhydraten is dat ze een vrij hoge “dooreetfactor” hebben. Je eet gemakkelijk drie koekjes of een handvol drop en je eet ook sneller een bord pasta weg dan een salade. Bovendien krijg je vrij snel weer trek na een koolhydraatrijke maaltijd. Door het eten van veel koolhydraten bestaat de kans dat je teveel eet en uiteindelijk zwaarder wordt.

Koolhydraten en insuline

Er is nog een nadeel aan het eten van veel koolhydraten. Dat heeft te maken met het hormoon insuline. Elke keer als je koolhydraten binnenkrijgt, wordt dit hormoon aangemaakt in de alvleesklier. Het zorgt ervoor dat suiker in je bloed kan worden opgenomen in je lichaamscellen.

Heel nuttig natuurlijk, maar bij sommige mensen raakt dit systeem overprikkeld. Je maakt dan nog wel insuline aan, maar het doet zijn werk niet goed meer. Je lichaam moet dan steeds meer insuline aanmaken. Dat proces heet insulineresistentie. Dat is de voorfase van het ontstaan van diabetes mellitus type 2.

Lees ookHoe weet ik of ik ongemerkt op weg ben om diabetes te krijgen?

Het grote nadeel van te veel insuline aanmaken is dat het ervoor zorgt dat je gemakkelijk aankomt, omdat insuline de vetopslag stimuleert. Veel insuline in je lijf zorgt er daardoor voor dat je sneller te zwaar wordt.

FoodFirst Network: bescheiden porties koolhydraten voor iedereen

Zoals je hierboven al leest, is een voedingspatroon met veel koolhydraten niet zo’n heel goed idee. Zeker niet als je aanleg hebt voor overgewicht of als je risico loopt op diabetes type 2, of als je al diabetes type 2 hebt. Maar eigenlijk geldt dat het voor iedereen goed is om niet te veel koolhydraatrijke producten te eten, en zeker niet te veel suikers. Voorkomen is beter dan genezen.

recept voor keto dieet of koolhydraatbeperkte voeding

Bij FoodFirst Network gaan we daarom bij alle maaltijden uit van bescheiden porties volkoren brood, granen en pasta en gebruiken we in de maaltijden en gezonde tussendoortjes (voor als je wat extra’s nodig hebt) maar weinig suiker. Daarvoor in de plaats eten we ruime porties groenten, zodat je bord wel heerlijk gevuld is, maar je niet snel te veel eet. Zo blijf je als vanzelf op het juiste gewicht.

We hebben ook Low carb-recepten

Als je overgewicht hebt, of diabetes, is het zeker zinvol om de koolhydraten te beperken. Op die manier zorg je ervoor dat je lichaam minder insuline hoeft aan te maken en wordt afvallen gemakkelijker.

Eten met minder koolhydraten wordt wel het koolhydraatbeperkt dieet of low carb dieet genoemd. Gemiddeld bevat dit dieet tussen de 50 en 125 gram koolhydraten per dag – hoeveel je nodig hebt, is per persoon verschillend.

Concreet betekent dit bescheiden porties brood, granen en fruit. Ter vergelijking: 1 volkoren boterham bevat 14 gram koolhydraten en 1 appel bevat 18 gram koolhydraten.

Low carb is erg populair tegenwoordig, omdat het goed helpt bij afvallen en omdat je meestal geen of minder honger ervaart. Je eet veel groenten, eiwitten en gezonde vetten en doordat die zo goed verzadigen krijg je niet snel weer trek. Deze manier van eten valt binnen de voedingsrichtlijn van de Nederlandse Diabetes Federatie.

Als je member bent van FoodFirst Network en in je profiel hebt aangekruist dat je diabetes of overgewicht hebt, krijg je automatisch maaltijden met minder koolhydraten als suggestie. Low carb dus! Als je de koolhydraten wilt tellen, kun je de voedingswaarde per portie bekijken naast het recept. Onze low carb recepten zijn heel gevarieerd en volwaardig. Ze zijn samengesteld in overleg met diëtisten.

En een ketogeen dieet dan?

veel natuurlijke vetten ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is een streng koolhydraatbeperkt dieet. Het bevat  helemaal geen granen, aardappelen, brood en zelfs nauwelijks fruit en zuivel. Je eet ruime porties groenten, vlees, vis, eieren, noten en vetten (zoals olijfolie, avocado en volle yoghurt). Je eet zo heel weinig en zeker geen snelle koolhydraten.

Helemaal koolhydraatvrij is het ketogeen niet; je krijgt per dag toch zo’n 20 tot 50 gram koolhydraten binnen, voornamelijk uit groenten. Dit zijn er zo weinig dat je lichaam volledig moet overschakelen op de vetverbranding.

Het lichaam maakt uit de vetten (die je met dit dieet in ruime mate binnenkrijgt) ketonen aan, een stof die je hersenen kunnen gebruiken als brandstof. De aanmaak van ketonen kun je meten in de urine, en je kunt het ook ruiken aan je adem: die gaat naar aceton ruiken.

Het is best moeilijk om dit dieet zo samen te stellen dat alle vitamines en mineralen aanwezig zijn en om ervoor te zorgen dat het geen sleur wordt.

Het ketogeen dieet wordt meestal tijdelijk gebruikt, bijvoorbeeld als mensen met diabetes veel last hebben van sterk wisselende bloedsuikers of als manier om snel veel gewicht te verliezen. Soms gebruiken duursporters het om hun lichaam te trainen om alleen vetten te verbranden, zodat ze hun inspanning langer vol kunnen houden.

Bij FoodFirst Network bieden we geen ketogeen dieet aan, omdat we vinden dat het persoonlijk maatwerk is. De meeste mensen zullen met low carb ook prima uit de voeten kunnen om hun gezondheidsdoelen te bereiken. Wil jij ketogeen eten? Dan adviseren we je om een diëtist in te schakelen.

Koolhydraatvrij: No-carb = no go

Ten slotte: wil je echt helemaal no-carb eten, dus zonder koolhydraten? Dan kun je zelfs geen groenten meer eten, want die bevatten ook kleine hoeveelheden koolhydraten. Dan blijven alleen maar eieren, vlees, vis en (olijf)olie over. Dat is heel eenzijdig en ook niet volwaardig. Ketogeen is al ‘streng’ genoeg!

Over FoodFirst Network

Als je goed eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Waardoor je beter slaapt. En wie goed uitgerust is, kan beter tegen stress. Op FoodFirstNetwork.nl vind je alles om je leefstijl te veranderen én vol te houden: lekkere recepten en begeleiding bij goed eten, slapen, bewegen en ontspannen. We werken met gepersonaliseerde profielen. Daar wordt iedereen beter van. Oók als je (tijdelijk) minder lekker in je vel zit of diabetes, een hoge bloeddruk of een allergie hebt.

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in