is veganistisch eten gezond?

Mooie uitdaging: geen vlees, vis, zuivel en eieren, maar helemaal plantaardig eten. Het kan: plantaardig eten op een manier die ook goed voor je lijf is. Maar je moet wel opletten dat je deze voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.

B12: slikken is noodzaak

Eet volop groenten, fruit, noten, peulvruchten en volkoren granen. Maar let op je B12, een erg belangrijke vitamine voor de werking van je zenuwstelsel. Het zit veel in volle yoghurt, eieren en kaas en dat eet je als veganist niet.

Het is daarom absoluut noodzakelijk dat je vitamine B12 gaat slikken als supplement als je veganistisch eet. Soms wordt beweerd dat vitamine B12 in algen of bepaalde paddenstoelen voorkomt, maar dat is een vorm die niet door het menselijk lichaam kan worden benut. Slikken dus, dit vitamine!

Omega 3

Vis is de belangrijkste bron van omega-3-vetzuren, die belangrijke vetzuren in onze voeding. Ze zijn zo belangrijk, dat de Gezondheidsraad er zelfs een aanbevolen hoeveelheid voor heeft opgesteld. Die aanbevolen hoeveelheid haal je als je één keer per week vette vis eet.

Je kunt je heil zoeken tot plantaardige bronnen van omega-3, zoals lijnzaadolie, lijnzaad en walnoten. Maar je kunt ook overwegen om een omega-3-supplement op basis van algen te gebruiken.

IJzer

Vlees is een belangrijke bron van ijzer. In vlees zit van nature veel ijzer en bovendien in een vorm die door het lichaam gemakkelijk wordt opgenomen. Als je vlees weglaat uit de voeding, is het slim om wat extra aandacht aan ijzer te besteden.

IJzer zit bijvoorbeeld in groenten (spinazie), volkoren granen en peulvruchten. Het opnemen van ijzer uit plantaardige producten gaat beter als je er ook iets bij eet dat vitamine C bevat: groenten en fruit dus. Een sinaasappel of een salade bij je volkoren boterham, of groenten bij de zilvervliesrijst.

Eiwit

plantaardige eiwitten

Bij een strikt plantaardige voeding wordt ook de kwaliteit van de eiwitten van belang. Plantaardige eiwitten zijn minder volledig dan dierlijke eiwitten (zoals in vlees, vis, ei of vis). Ze bevatten niet alle aminozuren die je nodig hebt. Gelukkig is daarvoor een goede truc. Je kunt twee plantaardige eiwitbronnen combineren in één maaltijd. Op die manier krijg je wél alle benodigde aminozuren binnen.

Plantaardige eiwitbronnen zijn peulvruchten, volkoren granen en noten. Eet bijvoorbeeld pannenkoeken van volkorenmeel met sojamelk. Of een linzensoep met een broodje erbij. Of een curry met zilvervliesrijst, kikkererwten en cashewnoten.

Belangrijk: Let op jezelf

Veganistisch eten moet bij je lichaam passen. Sommige mensen floreren erbij, die zeggen dat ze zich nog nooit zo goed hebben gevoeld. Anderen merken dat ze iets missen. Luister goed naar je lichaam en kijk naar je energiepeil, je huid, je darmen en je gewicht. Ben je stabiel en zit je goed in je vel? Houden zo dan met je plantaardige leefstijl. Heb je vage klachten? Bespreek je eetpatroon eens met een diëtist, die kan kijken of er misschien tekorten in je voeding voorkomen.

Word (gratis) member voor meer advies en recepten

Over FoodFirst Network

Als je goed eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Waardoor je beter slaapt. En wie goed uitgerust is, kan beter tegen stress. Op FoodFirstNetwork.nl vind je alles om je leefstijl te veranderen én vol te houden: lekkere recepten en begeleiding bij goed eten, slapen, bewegen en ontspannen. We werken met gepersonaliseerde profielen. Daar wordt iedereen beter van. Oók als je (tijdelijk) minder lekker in je vel zit of diabetes, een hoge bloeddruk of een allergie hebt.

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in