Haal alle vitamine C eruit die erin zit

Alle vitamine C eruit halen die erin zit: wie wil dat nou niet? Soms heb je daarvoor geduld nodig, soms moet je juist snel zijn. Met deze tips haal je de optimale hoeveelheid vitamine C uit je groenten en fruit.

Nog niet rijp? Even laten liggen!

“In de beginfase van de rijping zitten er meer vitamines in groente en fruit”, vertelt Suzan Tuinier, vitamine–expert. “Tussen rijp en overrijp zit niet veel verschil. Maar een onrijpe kiwi kun je beter even laten liggen. Die bevat echt minder vitamine C.” Ook groente kan meer of minder rijp zijn. Neem bijvoorbeeld paprika. De gele, groene en rode paprika zijn dezelfde paprika, maar in een ander gedeelte van het rijpingsproces. In een (rauwe) groene paprika zit 71 mg vitamine C, maar in een gele zit 114 mg en in een rode zelfs 150 mg vitamine C. Best een verschil.

Lucht, licht, vocht en warmte

Maar dat is niet het enige waar je op kunt letten. “Vitamine C kan ontsnappen door lucht, licht, vocht, en warmte”, zo vertelt Suzan verder. “Stel dat je een spinaziesmoothie maakt en het glas laat staan. Dan gaan licht, lucht en warmte aan de gang. Samen zorgen ze ervoor dat jouw smoothie vitamine C verliest. Drink je je smoothie niet meteen op? Dek ‘m dan af en zet het glas in de koelkast.”

Kook kort (of stoom)

Dan is er nog vocht. Aardappelen bevatten veel vitamine C. Als je ze kookt, gaat een deel daarvan verloren in het kookwater. Hartstikke zonde. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je voortaan alles rauw moet eten. Stomen is een prima manier om groente te garen, omdat er geen vitamines in het kookwater belanden. Maar doe ook dit niet te lang. Volgens Suzan Tuinier kun je je het beste aan de volgende vuistregel houden: “Hoe korter je iets verhit, hoe meer vitamines er behouden blijven.”

Over FoodFirst Network

Als je goed eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Waardoor je beter slaapt. En wie goed uitgerust is, kan beter tegen stress. Op FoodFirstNetwork.nl vind je alles om je leefstijl te veranderen én vol te houden: lekkere recepten en begeleiding bij goed eten, slapen, bewegen en ontspannen. We werken met gepersonaliseerde profielen. Daar wordt iedereen beter van. Oók als je (tijdelijk) minder lekker in je vel zit of diabetes, een hoge bloeddruk of een allergie hebt.

FoodFirst Network is te vinden op FacebookInstagramTwitter, LinkedIn en Pinterest. We vinden het erg leuk als je ons daar volgt!

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in