Voor Ingrid (56) en haar man Martin (53) was het een uitdaging om naast hun drukke en onregelmatige werk toch goed te eten. “We dachten dat we al redelijk gevarieerd en gezond aten, maar dat kon beter. Nu eten we nog veel gevarieerder.”

FoodFirst member Ingrid in de keuken

“Toen de kinderen nog thuis woonden aten we best vaak macaroni met ballen of een hamburger met frietjes.” Intussen zijn de kinderen het huis uit en zijn Ingrid en haar man oma en opa. Tijd om daar fulltime van te genieten, is er niet, want ze zijn nog volop aan het werk. “Ik werk in de uitvaart en mijn man bij de politie. Allebei hebben we hele onregelmatige werktijden.”

Weinig ruimte voor verbetering? Niets bleek minder waar

Om de week goed door te komen stonden er voorheen gerechtjes op het menu die voor veel mensen wellicht herkenbaar zijn. “‘s Morgens aten we cruesli of havermout met yoghurt en ‘s middags boterhammen met pindakaas of jam. ’s Avonds aten we al wel veel groenten, maar dan ook met pasta of rijst erbij, bijna altijd wel met vlees.” Geen schokkend eetpatroon zou je zeggen en weinig ruimte voor verbetering, maar niets is minder waar.

Aangestoken door het enthousiasme van Rudolph – die op de radio vertelde over FoodFirst – werd ze member. “Ik dacht: ‘Laat ik het een maand proberen’ en dat beviel goed. Een maand werd twee maanden, twee maanden werden drie maanden en nu, na anderhalf jaar, ben ik nog steeds member.”

Meer energie en meer rust

Vooral het anders eten met FoodFirst pakte voor Ingrid goed uit. Haar nieuwe eetpatroon haalde er een kilo of 4-5 af, maar dat was niet het belangrijkste effect.

“We eten nu veel meer vegetarische recepten of vis en bijna geen brood meer. Door veel meer groente en fruit te eten, voel ik me energieker. Ik heb veel minder last van een 4 uurs-dipje en minder behoefte aan suiker. Voorheen nam ik bijvoorbeeld een boterham met jam als lunch. Dan had ik daarna sneller honger dan nu. Het grootste voordeel voor mij is het plannen met behulp van de weekmenu’s. Dat levert mij rust op. Dat ik wekelijks weet: dit eten we, dit moeten we in huis halen.”

Weekmenu

“Het weekmenu heeft mij echt geholpen om structuur aan te brengen in mijn week. In het begin hield ik star aan de weekmenu’s vast en dat was niet altijd handig. Nu hou ik veel meer rekening met mijn week qua plannen. Elke zondag of maandag kijk ik even naar ons werkrooster en maak ik aan de hand van het weekmenu mijn eigen weekplanning. Wat ga ik maken en welke boodschappen moet ik in huis halen?”

“Als ik een recept niet lekker vind of onhandig qua voorbereidingen die dag, dan wissel ik het om of zoek ik een vergelijkbaar recept. Vaak schuif ik met de dagen, omdat de recepten dan beter passen in onze week. Soms bereid ik vast dingen voor, voor de volgende dag. Een soepje kun je bijvoorbeeld heel makkelijk alvast in de koelkast zetten.”

Lees ook: Weinig tijd? Ga mealpreppen.

Culinaire ontdekkingsreis

Niet alleen kookt en eet Ingrid gezonder, ook op culinair vlak maakte ze een ontdekkingsreis.

“Als ontbijtje vind ik de blauwe bessen die je verwarmt met sinaasappelsap en 5-kruidenpoeder heerlijk. Zo simpel te maken. Wanneer mensen blijven logeren vragen ze ‘he dat is lekker, waar heb je dat recept uit?

Het recept voor bibimbap vind je op FoodFirst

Ook de bibimbap hierboven vind ik ontzettend lekker. Met zeewier en het zoete van de sojasaus. Dat komt elke week terug. En ik wist niet dat je met knolselderij zoveel kunt doen. ‘Knolselderij gebruik je in de erwtensoep’ dacht ik vroeger, meer wist ik niet. Nu zijn de knolselderijfrietjes favoriet.”

“Sommige combinaties in de recepten vind ik verrassend; zoals zoet en zuur in één recept. En ik gebruik nu veel meer limoen en citroen. Dat associeerde ik voorheen vooral met visgerechten, maar nu pak ik het sneller, we hebben nu altijd wel citroenen in huis. Ook gedroogde kruiden gebruik ik veel vaker. Door elke salade gaan nu wel wat kruiden.”

De ultieme tip van Ingrid:

“Doe het stapje voor stapje. Probeer niet te streng te zijn, maar verander elke keer een klein dingetje. En als je iets meeneemt naar je werk; houd dan de natte ingrediënten apart, net als de dressing.”

Om goed te kunnen switchen tussen je snijplank en het recept heeft Ingrid nog handigheidje in huis gehaald. “We hebben speciaal een houder voor de tablet gekocht voor in de keuken.” Eenmaal aan de slag zijn Ingrid en Martin inmiddels een geoliede machine. “Als we samen in de keuken staan, verdelen we de taken. ‘Doe jij dit? Dan doe ik dat’ en dan staan we gezellig te keuvelen.”

Dat het stel veel bewuster is gaan eten is in hun omgeving niet onopgemerkt gebleven. “De kinderen weten inmiddels niet beter, maar zijn altijd wel nieuwsgierig naar wat we maken. Op mijn werk vragen ze; ‘waar haal je dat nou weer vandaan? Jij hebt altijd van die superlekkere salades!’ ‘Ben je al lid geworden?’, vraag ik dan. Het lijkt ze zoveel werk. Maar of je nu een salade maakt of een paar boterhammen staat te smeren, qua tijd maakt het niet uit.”

Benieuwd wat FoodFirst voor jou kan betekenen? Word Free member!

Over FoodFirst Network

Als je goed eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Waardoor je beter slaapt. En wie goed uitgerust is, kan beter tegen stress. Op FoodFirstNetwork.nl vind je alles om je leefstijl te veranderen én vol te houden: lekkere recepten en begeleiding bij goed eten, slapen, bewegen en ontspannen. We werken met gepersonaliseerde profielen. Daar wordt iedereen beter van. Oók als je (tijdelijk) minder lekker in je vel zit of diabetes, een hoge bloeddruk of een allergie hebt.

FoodFirst Network is te vinden op FacebookInstagramTwitter, LinkedIn en Pinterest. We vinden het erg leuk als je ons daar volgt!

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in