Waarom mislukken zoveel afslankdiëten of lijnpogingen? Omdat mensen dan te weinig eten. Honger, dat houdt toch niemand vol? Het gaat er bij lijnen juist om dat je veel van het goede eet! Dan heb je geen honger en val je toch af.

Bij FoodFirst Network weten we dat je juist méér moet eten als je wil afvallen. Om deze vijf redenen:

1. Méér eten op je bord geeft verzadiging

De maag wordt graag goed gevuld. Een lege maag scheidt het hormoon ghreline af, waardoor je weer honger krijgt. Wij geven je graag recepten voor een goedgevuld bord en een goedgevulde maag. Zodat je voldaan bent en het gemakkelijk volhoudt tot de volgende maaltijd. Zo ga je tussendoor niet snacken en snaaien. Dat is pure winst.

2. Méér groenten maken je blij

Groenten zijn sowieso een goede eetvriend van iedereen. En de allerbeste eetvriend van iedereen die wil afvallen. Groenten leveren je vezels, die je darmen en maag tevreden houden. Ze zijn kampioen in het leveren van vitamines en mineralen; fijn om je energie op peil te houden. En ze leveren volume, zonder de calorieën. Van groenten eet je simpelweg nooit te veel. Schep je bord voor minstens de helft vol met groenten, dan komt het goed. Niet alleen ’s avonds trouwens, groenten kunnen altijd.

3. Méér vet is echt slim

Steeds meer artsen en diëtisten zeggen dat het onverstandig is om mager, vetarm of light te eten. Je hebt vet echt nodig in je voeding. Dat is om te beginnen omdat er vitamines zijn die alleen in vette producten voorkomen, zoals vitamine A, D en E. Ten tweede zijn er speciale onmisbare vetzuren, zoals DHA en EPA. Die vind je in vette vis, zoals zalm, haring en makreel.

Maar vet heeft je nog meer te bieden. Verzadiging bijvoorbeeld. Een ontbijt met volle yoghurt houdt je maag zoet tot aan de lunch, terwijl je na een ontbijtje met magere yoghurt om 10 uur alweer dringend in de koektrommel moet kijken. Nog een voordeel: vet draagt de smaak van je eten. Het maakt bijvoorbeeld dat een salade echt een smakelijk geheel wordt en niet een hoop droge blaadjes op je bord.

4. Méér tijd besteden maakt je dunner

Hoelang zit je aan tafel? Misschien heb je binnen tien minuten je maaltijd al achter de kiezen. Niet slim als je wil afvallen. Pas na twintig minuten krijgen je hersenen namelijk het seintje ‘verzadigd’ door van je maag en darmen. Neem dus méér tijd, minstens twintig minuten, voor het eten. En zorg dat je bord goed gevuld is met dingen waarop je goed moet kauwen (zoals groenten en volkoren granen). Eet lekker rustig , leg af en toe je bestek neer. Of zet een timer bij je maaltijd en doe een wedstrijdje ‘langzaam eten’.

5. Méér vezels houden je maag en darmen tevreden

Plantaardige producten bevatten voedingsvezels. Voorbeelden zijn volkoren granen, groenten, fruit, peulvruchten en noten. Vezels zijn fantastisch als je wil afvallen. Ze vullen je maag en darmen waardoor je niet snel honger krijgt. Ze zetten je spijsvertering lekker aan het werk, zodat je stoelgang soepel verloopt. En ze zijn voedsel voor de gezonde bacteriën in je darm. Zo kun je door de juiste voeding je darmflora verbeteren. En dat heeft weer een gunstig effect op je weerstand. We zeiden al: fantastisch. En daarom zorgen we bij FoodFirst altijd dat de maaltijden lekker veel voedingsvezels bevatten.

Over FoodFirst Network

Als je goed eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Waardoor je beter slaapt. En wie goed uitgerust is, kan beter tegen stress. Op FoodFirstNetwork.nl vind je alles om je leefstijl te veranderen én vol te houden: lekkere recepten en begeleiding bij goed eten, slapen, bewegen en ontspannen. We werken met gepersonaliseerde profielen. Daar wordt iedereen beter van. Oók als je (tijdelijk) minder lekker in je vel zit of diabetes, een hoge bloeddruk of een allergie hebt.

FoodFirst Network is te vinden op FacebookInstagramTwitter, LinkedIn en Pinterest. We vinden het erg leuk als je ons daar volgt!

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in!