Een gezonde leefstijl is de eerste stap in de behandeling van een hoge bloeddruk. Maar hoe pak je dat aan, die gezonde leefstijl? Je kan je bloeddruk laten zakken door te letten op de volgende zes factoren.

1. Slaap

Als je slecht slaapt is de volgende dag je bloeddruk hoger. Zorg dus voor voldoende slaap, in een donkere slaapkamer, met niet te veel afleiding. Zonder smartphone en tv dus.

2. Stress

Stress is funest voor je bloeddruk. Het vernauwt de bloedvaten en verhoogt het hartritme, waardoor de bloeddruk stijgt. Schakel op tijd af van je werk, je gezin. In het weekend of ’s avonds, door te sporten bijvoorbeeld. Neem niet te veel hooi op je vork, ga elke dag naar buiten en doe regelmatig iets wat je echt leuk vindt.

3. Gewicht

Bij zwaardere mensen is de bloeddruk vaak te hoog. Je hart moet het bloed dan harder rondpompen, wat nadelig is voor je bloeddruk. Heb je overgewicht (BMI tussen 25 en 30) dan kan je je bloeddruk laten dalen door 5-10 kg af te vallen. Bij obesitas (BMI hoger dan 30) knapt je bloeddruk flink op als je 10 procent afvalt. Hoe dunner je wordt (door gezonder eten, meer bewegen), hoe meer je bloeddruk zakt.

4. Voeding

In Nederland eten we gemiddeld 12 gram zout per dag. Dit zou omlaag moeten naar 6 gram. Eet dus pure, onbewerkte voeding. En geen kant-en-klaarmaaltijden, sausen en pakjes. Neem ook voldoende groenten en vezels, daarmee breng je je bloeddruk ook op peil.

5. Bewegen

Door flink te bewegen, zorg je dat je bloed sneller door je aderen stroomt. En je lichaam maakt een stofje aan dat ervoor zorgt dat je bloeddruk gaat zakken. Maar ook door de warmte zakt je bloeddruk: je aderen worden namelijk wijder. Ga dus meer bewegen. In de nieuwe beweegrichtlijnen adviseert de Gezondheidsraad om minstens 2,5 uur ‘matig intensief’ te bewegen per week (maar net als voor groenten geldt; hoe meer, hoe beter).

6. Pas op met drop en zoethoutthee

In drop en zoethoutthee zit een stofje, dat de bloeddruk verhoogt: glycyrrhizinezuur. Als je een hoge bloeddruk hebt, kun je beter niet meer dan 10-30 gram drop er dag eten en maximaal een half kopje zoethoutthee drinken. Overigens zijn zwarte en groene thee juist goed voor je bloeddruk. De Gezondheidsraad adviseert er daarom dagelijks 3-5 koppen van.

Hoge bloeddruk en FoodFirst Network

Op FoodFirst Network kun je in je profiel aangeven of jij een hoge bloeddruk hebt. Je krijgt dan automatisch recepten en artikelen die je helpen om deze te verlagen. Meer informatie of (gratis) lid worden?

Over FoodFirst Network

Als je goed eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, heb je meer zin om te bewegen. Waardoor je beter slaapt. En wie goed uitgerust is, kan beter tegen stress. Op FoodFirstNetwork.nl vind je alles om je leefstijl te veranderen én vol te houden: lekkere recepten en begeleiding bij goed eten, slapen, bewegen en ontspannen. We werken met gepersonaliseerde profielen. Daar wordt iedereen beter van. Oók als je (tijdelijk) minder lekker in je vel zit of diabetes, een hoge bloeddruk of een allergie hebt.

FoodFirst Network is te vinden op FacebookInstagramTwitter, LinkedIn en Pinterest. We vinden het erg leuk als je ons daar volgt!

Word nu member!

Ervaar zelf wat onze leefstijl voor jouw gezondheid kan doen. Leef smakelijk!

Schrijf je in!